Så stora barn, eller ungdomar, brukar vara mer av lyssnande besökare, så därför pratade jag mycket själv om bilderna som vi såg på i bildserien.Men frågorna kom ändå, alltfler eftersom tiden gick och mina besökare kände sig mer bekväma. En flicka frågade om hon fick fotografera av bilderna på den vita duken med mobiltelefonen. När jag sagt ok, så kom en hel drös med telefoner upp och så fotograferades det.
Och så kom andra frågor på det som kvällen handlade om, nämligen rymden. Som när vi tittade på bilden av den lilla bilen/rovern Sojourner på Mars, då undrade en flicka: ”Hur kom den dit?”. En utmärkt fråga, som jag fick besvara med att berätta om att den skickades dit inne i en landare, Pathfinder, och att den rullade av och åkte en liten bit ifrån landningsplatsen och undersökte stenarna för att se om de innehöll det järn man trodde skulle finnas på planeten Mars. (Och, ja, det finns massor med järn på Mars, därav den röda färgen!)
Även för 12-13-åringarna gör jag experimentet med att ”koka en stjärna” och att jämföra ett äpple med vår sol, och det gick hem idag också. Glada skratt kom från de unga!
Avslutade gjorde vi genom att gå ut på gårdsplan och ta fram solteleskopet. Jag bar ut det lilla teleskopet, och jag bar ut solteleskopet. Jag drog kablar, så att teleskopet fick ström och kunde hålla samma plats på himlen hela tiden. Jag skruvade och ställde in - bara för att konstatera att solen under tiden hade gått i moln.
Det blev istället en närtitt på de nya husen nere vid Galgbackens ända mot Kristinberg. Ungdomarna blev en aning besvikna, och det kan jag faktiskt förstå till fullo! Jag fick önska dem välkoma tillbaka en stjärnklar måndagskväll, då Tycho Brahe-observatoriet har öppet för allmänheten. Det kostar inte ett öre, och man får se aktuella objekt på himlen samt lyssna på ett föredrag.
Ögårdsskolan besökte oss
Peter Hemborg